
Media Myth: Nine Worst Business Stories 
(of the Last 50 Years) 

 
By Nathan Burchfiel 
 
Some of the toughest obstacles American businesses face come not from other companies 
or the economy, but from the media – journalists exaggerating an issue to make a story 
sexier or anti-business groups influencing the media to advance their agenda. Four of the 
stories on the following list started with a press release or report from an environmentalist 
group, labor union or “consumer group.” 
 
Those exaggerations or manipulations resulted in lost jobs, lost revenue, unfounded 
health scares, unnecessary government intervention, and even deaths. The Business & 
Media Institute has compiled a list of the nine worst business stories (of the last 50 
years).  
 
 

9. Food Lion Accused of Repackaging Meat 
 
On Nov. 5, 1992, ABC’s Diane Sawyer teased a “Primetime Live” investigation “into 
charges customers at the nation’s fastest-growing grocery chain don’t always know what 
they’ve been sold.”  
 
The ensuing report aired undercover footage of Food Lion workers repackaging old meat 
and other perishables with new expiration dates. 
 
Food Lion was at the time the fastest growing grocery store chain in the nation, having 
implemented a revolutionary business model based on wholesale purchasing and 
distribution to its stores. But Sawyer accused the company of being so driven by profits 
that it neglected health concerns in order to sell tainted meat. 
 
The report didn’t note that state inspection records gave Food Lion average sanitation 
marks, according to a Nov. 30, 1992, Washington Post report by media critic Howard 
Kurtz, who questioned the use of undercover cameras. 
 
Amidst numerous lawsuits filed against ABC over the report, Food Lion alleged that 
footage was manipulated, staged and not representative of normal business practices at 
the stores. In reviewing the 45 hours of videotape taken during the investigation, Food 
Lion representatives said the report “was not supported – indeed, was contradicted – by 
the footage it had,” an Aug. 30, 1995, Washington Post article said. 



 
As the Media Research Center reported at the time – based on a report in The New 
Republic – the 45 hours of hidden camera footage showed “a combination of staged 
events and selective editing to fit a pre-conceived story line and systematically fabricate a 
story to deceive the public.” 
 
It turned out that the report was part of an intense union-backed campaign to discredit the 
non-unionized chain. The United Food and Commercial Workers Union put ABC in 
touch with many of its sources for the report and helped producers secure jobs at Food 
Lion stores by providing references. 
 
The Los Angeles Times reported on earlier UFCW tactics against Food Lion in 
September 1992, when the union accused Food Lion of child labor and overtime pay 
abuses, which resulted in a $16.2-million penalty levied against the chain by the 
Department of Labor.  
 
The union tried another approach in 1994, when in February of that year The Washington 
Post wrote about a report accusing the company of selling expired baby food. 
 
In her introduction, Sawyer insisted that Food Lion workers were “hard-working people 
who care about their jobs, but what this report will show is the kind of thing that can 
happen when the pressure for profit is great and you break the rules.” Despite Sawyer’s 
note of appreciation for individual employees, the workers were the ones who suffered in 
the story’s fallout. 
 
The chain announced plans to close 88 unprofitable stores and open 40 to 50, amounting 
to a loss of at least 33 stores in the two years after the report, according to the April 19, 
1994, Wall Street Journal. Food Lion had opened as many as 100 new stories in previous 
years. 
 
Food Lion reported a 55-percent drop in fourth-quarter profit after the report aired, 
according to the March 1, 1993, Washington Post. The company’s stock lost almost half 
its value, and revenues fell 2.6 percent in 1993. 
 
In 1996, a federal grand jury in Greensboro, N.C., found ABC guilty of trespassing and 
fraud for the report. The case didn’t hinge on the journalistic merits of undercover 
reporting, but on the fraud used by producers to obtain jobs and the illegal taping inside 
stores without the company’s permission. Food Lion was awarded $5.5 million, but the 
verdict was eventually overturned.  
 
ABC stuck by its story. Even though Food Lion challenged the veracity of the claims 
made in the report, ABC News President Roone Arledge in 1997 maintained that “the 
fact of the matter is the broadcast was true.” 

 
The company gradually regained its footing and began reporting strong revenues again in 
1994, but the story affected hundreds if not thousands of workers who lost their jobs in 

http://www.mrc.org/cyberalerts/1997/cyb19970123.asp
http://www.mrc.org/cyberalerts/1997/cyb19970217.asp


the aftermath of the investigation. UFCW still doesn’t list Food Lion as one of its 
unionized stores. 
 
 

8. Oprah’s Beef with Beef 
 

Talk show host Oprah Winfrey holds huge power over public opinion. Her book club 
routinely launches writers from obscurity to instant fame. Her presidential endorsement 
of Sen. Barack Obama (D-Ill.) garnered massive media attention. And, according to the 
beef industry, her fear of mad cow disease meant millions of dollars in lost sales. 
 
On April 6, 1996, Winfrey dedicated her show to mad cow disease, also called bovine 
spongiform encephalopathy (BSE), a neurological disorder in cattle that had caused 
widespread panic in the United Kingdom because it can be transferred to humans as 
variant Creutsfeldt-Jakob Disease (vCJD). 
 
The broadcast featured an interview with Howard Lyman, a former cattle rancher who 
had become a vegan and worked for the U.S. Humane Society as an opponent of meat 
products. Lyman confirmed Oprah’s fear that vCJD “could make AIDS look like the 
common cold.” 
 
Lyman claimed American farmers routinely ground up dead cows, including cows 
possibly infected with BSE, and fed them to healthy cows that were sold for beef. 
Another guest, National Cattlemen’s Beef Association spokesman Dr. Gary Weber, 
denied Lyman’s allegation and pointed out that the United States hadn’t seen any cases of 
BSE. 
 
Weber was right. According to the Centers for Disease Control and Prevention, the 
United States didn’t see its first case of BSE until 2003. (Canada saw one case in 1993.) 
The United States saw one more case in 2004 and another in 2006. The CDC also 
reported only three cases of vCJD – how BSE manifests in humans. Two of the victims 
were connected to Great Britain, where BSE had been more common. The third was 
raised in Saudi Arabia and the CDC cited “strong evidence” that he was exposed to BSE 
there, not in the United States.   
 
Nonetheless, Oprah declared that Lyman’s claims “just stopped me cold from eating 
another burger.” The next day, cattle futures plunged, and they continued dropping for 
weeks. 
 
One rancher, Paul Engler of Amarillo, Texas, claimed he lost $6.7 million due to the drop 
in cattle and cattle futures prices following the show’s airing, according to The Wall 
Street Journal. A group of farmers sued Winfrey, Lyman and the production companies 
responsible for the show for $12 million. 
 
The lawsuit was filed under the Texas False Disparagement of Perishable Food Products 

http://www.ufcw.org/your_industry/retail/index.cfm
http://www.cdc.gov/ncidod/dvrd/bse/
http://www.cdc.gov/ncidod/dvrd/vcjd/qa.htm#UScases


Act, which made it easier for food producers to bring libel charges against people who 
falsely criticized their production methods. Texas was one of 13 states to pass similar 
legislation in the aftermath of the Alar apples scandal (see Myth #2 on this list). 
 
The Los Angeles Times reported April 17, 1996, that lower cattle prices were “partly due 
to worries sparked by Oprah Winfrey’s television show.”  
 
Even Lyman acknowledged on his Web site that the show aired on Monday and beef 
futures fell on Tuesday. (They had already been declining “due to drought, over-supply 
and a number of complex factors,” he said.) “Pundits referred to this as the ‘Oprah 
crash,’” Lyman said. 
 
In an editorial Jan. 5, 1998, The Washington Post mentioned the lawsuit and called the 
laws it was based upon “wrong-headed and probably unconstitutional.” The editors felt 
that “the society-wide discussion of food issues is not just freewheeling but at times 
positively brawling. And this is as it should be.” 
 
The lawsuit was eventually dismissed because the courts determined cattle did not fall 
within the definition of perishable foods and because the growers failed to demonstrate, 
as the law required, that Winfrey and Lyman were knowingly spreading false information 
about beef safety. 
 
Cattle ranchers and investors may have lost millions of dollars thanks to Winfrey’s 
unfounded fear of mad cow disease, but at least the trial gave the world Dr. Phil 
McGraw, who began his business relationship with Winfrey as a consultant for the trial. 
That launched McGraw into a career that would bring fame and fortune – according to 
Parade Magazine’s April 13, 2008, issue, he made $90 million last year. Grabbing 
people’s attention has made Winfrey into a $260-million enterprise.  
 
 

7. ‘Dateline’s’ Exploding Trucks 
 
Imagine being in a low-speed side-impact collision during which your truck bursts into 
flames, engulfing the cab and burning you alive. On Nov. 17, 1992, NBC’s “Dateline” 
made that fear a reality in one of the most notorious Worst Stories.  
 
“Dateline’s” report focused on an abnormally large number of fires resulting from side-
impact collisions on certain models of General Motors trucks. The trucks featured gas 
tanks mounted outside the frame rails, where they were, according to NBC, more 
vulnerable to crumpling and explosion in a side-impact hit. 
 
To demonstrate the danger, “Dateline” commissioned test-run collisions. The first, a 40-
mile-per-hour side-impact crash, resulted in absolutely no fire. But the second, a 30-mile-
per-hour collision, erupted into flames engulfing both the truck and the car sacrificed for 
the visual effect. 

http://www.madcowboy.com/01_BookOP.000.html
http://www.unt.edu/northtexan/archives/s06/alumniawards.htm


 
There was some basis for the report itself – “Dateline” cited accident statistics showing 
GM trucks were “more than twice” as likely as other pickup trucks to be involved in fiery 
crashes. GM faced numerous lawsuits over the truck, including one civil suit in early 
1993 that ended in a $105-million penalty against the manufacturer over the death of a 
17-year-old Georgian. 
 
But the powerful visual effect for “Dateline’s” report had been staged. In a press 
conference in February 1993, GM showed that the test runs were rigged. Screen captures 
taken moments before impact showed “plumes of smoke” from underneath the truck, the 
result of small igniters placed on the gas tank to ensure a fire.  
 
GM contended that the trucks used in the demonstration used after-market gas caps that 
didn’t protect the car’s internal systems as well as factory-installed pieces. It was also 
revealed that NBC used “tightly edited shots” to make the 15-second blaze look worse 
than it was. 
 
In a statement issued immediately after the news conference, NBC News President 
Michael Gartner defended the report, calling it “fair and accurate.” While Gartner 
acknowledged the use of sparking devices, his statement attributed the fire to a broken 
headlamp.  
 
But the next day, NBC admitted via anchors Jane Pauley and Stone Phillips that it was 
wrong to stage the crashes. “We apologize to our viewers and to General Motors,” the 
statement said. “We have also concluded that unscientific demonstrations should have no 
place in hard news stories at NBC. That’s our new policy.” 
 
The network also settled the defamation lawsuit GM had filed against it over the report, 
the Los Angeles Times reported Feb. 10, 1993. 
 
Former NBC News President Reuven Frank called it “the worst black eye NBC News has 
suffered in my experience, which goes back to 1950.” 
 
But if anything good came out of the report, it caused journalists to reflect on the use of 
demonstrations, visual aids and other easily manipulated tactics in attacks on businesses.  
 
 

6. Rolling Jeeps 
 
SUVs have had their share of public relations problems. Nowadays they’re chided for 
their gas mileage. But a public scare about SUVs rolling over started back in 1980.  
 
“I’m only going 8 to 10 miles an hour,” Morley Safer said from behind the wheel of a 
Jeep in a Dec. 21, 1980, CBS “60 Minutes” broadcast. “But this is what can happen when 

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,977814,00.html
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,977814,00.html
http://www.whatreallyhappened.com/RANCHO/LIE/nbc.html


the Jeep makes a J-turn at 22 miles an hour,” he added, as a video showed the vehicle 
flipping and rolling on top of dummy passengers. 
 
In 1980 the Insurance Institute for Highway Safety, a group funded by auto insurers, 
released statistics on the Jeep CJ-5 suggesting it was prone to roll over under “normal” 
driving circumstances. 
 
The Wall Street Journal and Washington Post ran the story, but the visual aids in Safer’s 
“60 Minutes” report were perhaps the most stunning – showing Jeeps turning over and 
tossing dummy passengers to the pavement, in what was implied to be normal driving 
circumstances. 
 
The IIHS report, obtained from the group’s archives by the Business & Media Institute, 
shows that the group’s researchers ran a total of 435 tests to obtain eight rollovers. One of 
the Jeeps was tested at least 87 times before it rolled over. It was then reconfigured and 
tested another 72 times before it rolled over again. 
 
More than a year later, American Motors Corp. was still suffering from image problems 
due to the reports. The Wall Street Journal reported in February 1982 that Jeep sales were 
“already 50 percent below” 1979 numbers when the report aired, and they “sank to about 
65 percent below that rate” in 1981. 
 
The Journal also reported AMC’s side of the story, noting the manufacturer was 
questioning the validity of the IIHS study as well as other studies suggesting Jeeps were 
more likely than other SUVs to roll over. “The auto maker contends that the driving 
patterns were unrealistic because steering was extreme, speed was prolonged, and brakes 
weren’t applied,” it reported. 
 
The National Highway Transportation Safety Administration agreed. In a 1981 internal 
memo, the NHTSA critiqued Dynamic Science Incorporated, which conducted the IIHS 
tests, for using “abnormal test conditions and unrealistic maneuvers … generated by an 
automatic control device which … was programmed to provide input not entirely 
representative of driver input,” according to the book “The Liability Maze” by Peter 
Huber, a lawyer who is currently a senior fellow at the Manhattan Institute. 
 
Unfortunately for auto manufacturers, stories like these can create stereotypes that live on 
even after the stories are debunked. The “60 Minutes” report and the IIHS report it 
highlighted, though discredited, are still being used to tarnish Jeep’s reputation. 
 
A 2002 PBS “Frontline” special on the dangers of SUVs cited the reports. After outlining 
the rollover risk without bothering to mention the tests were discredited, the narrator 
noted, “Despite the rollover risk, Americans flocked to the Jeep.” Maybe it was because 
Americans realized Jeeps weren’t as dangerous as the media made them out to be. 
 

http://www.amazon.com/Liability-Maze-Impact-Safety-Innovation/dp/0815737610/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1208201958&sr=8-1
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/rollover/etc/script.html


A 2004 book, “High and Mighty: SUVs – The World’s Most Dangerous Vehicles and 
How They Got That Way,” cited the CBS report, also without mentioning that the study 
had been criticized by vehicle safety experts. 
 
A 2005 University of California-Berkeley Traffic Safety Center newsletter cited the IIHS 
study and the CBS report in an article about SUV safety. That article didn’t mention the 
debunking of the IIHS’s findings. 
 
 

5. Silicone Breast Implants  
 
Is increased self-esteem worth suffering “flu-like symptoms,” “constant pain,” “extreme 
fatigue,” “fevers,” “hair loss” and “bizarre skin rashes?” That’s the question Connie 
Chung posed in 1990 in a glaring attack on silicone breast implants that led to a ban on 
the product for most consumers. 
 
“Most of us know little about breast implants. We’ve seen the ads. We’ve heard the 
rumors about which celebrities have them and which don’t. But we don’t know anything 
about the dangers,” Chung said in the introduction for her segment. 
 
On her CBS show “Face to Face” Dec. 10, 1990, Chung featured five women who 
claimed to be victims of faulty silicone implants. According to the women, their implants 
had leaked into their body tissue, causing what one woman called “silicone-associated 
disease.” 
 
Chung noted that one of the women, Karen Bollea, suffered from achy joints, extreme 
fatigue, hair loss and skin rashes, among other symptoms. Chung also noted that Bollea 
would later be diagnosed with Lupus, a disease with symptoms including achy joints, 
extreme fatigue, hair loss and skin rashes. Chung implied that that symptoms were caused 
by Bollea’s implants. 
 
“We have done a large-scale clinical experiment on an unproven, probably unsafe 
medical device,” Dr. Douglas Shanklin of the University of Tennessee said in the report. 
Chung displayed graphic images of “mangled and infected” breasts, the result of multiple 
surgeries to replace and remove implants. 
 
The segment featured five women and two doctors who alleged that silicone was 
connected to tissue disease. She noted that Surgitek, the maker of a silicone implant, and 
the Food and Drug Administration both declined to comment. About 26 seconds of the 
more than 12-minute segment focused on their side of the story. 
 
The Food and Drug Administration was already investigating complaints about silicone 
implants, according to Chung. But her report led to increased attention to the research as 
well as congressional investigations. 
 



The FDA banned silicone implants in April 1992 when it said manufacturers couldn’t 
come up with enough proof that they were safe. But the ban applied only to cosmetic 
implants. Women who had undergone mastectomies could still obtain them. The decision 
implied that the FDA didn’t consider silicone so dangerous that it warranted a full ban. 
 
On Nov. 17, 2006, the FDA lifted the partial ban on silicone, calling the implants “safe 
and effective.” The agency reported that some complications existed in studies of the 
implants but that “the majority of women in these studies reported being satisfied.” 
 
“In the past decade, a number of independent studies have examined whether silicone 
gel-filled breast implants are associated with connective tissue disease or cancer,” the 
agency said. “The studies, including a report by the Institute of Medicine, have concluded 
there is no convincing evidence that breast implants are associated with either of these 
diseases.”  
 
In the time between Chung’s “Face to Face” report and the FDA deeming the implants 
safe, however, businesses were on the chopping block. A “flood” of lawsuits followed the 
ban, according to a June 1996 article in the New England Journal of Medicine. One 
Texas woman received a $25-million settlement. NBC later reported that “thousands of 
women won billions of dollars in lawsuits.” 
 
Dow Corning, a major manufacturer of silicone implants, filed for bankruptcy in 1995 as 
a result of the overwhelming number of lawsuits. It didn’t come out of bankruptcy until 
nine years later, in June 2004. 
  
And while women who had lost breasts to mastectomies were allowed the implants 
during the FDA’s 14-year testing period, women who wanted the products for cosmetic 
reasons faced tough restrictions, despite FDA surveys showing a majority of women 
wanted them on the market with knowledge of potential risks. 
 
Even after the FDA exonerated silicone, the media couldn’t let go of the myth that it was 
widely dangerous. NBC anchor Brian Williams reported on Nov. 17, 2006, that “a lot of 
people are going to have a hard time with the government blessing for this particular 
product, being a foreign substance being sewn inside the bodies of women.” He didn’t 
mention other “foreign substances” sewn into patients’ bodies routinely, like pacemakers. 
 
While the FDA statement clearly said there was “no convincing evidence” that implants 
were dangerous, Katie Couric declared in a Nov. 17, 2006, “CBS Evening News” report 
that “there are still safety concerns.”  
 
The Washington Post led its November 18 story saying the ban was lifted “despite 
lingering safety concerns from some health advocates.” The “health advocates” were 
Diana Zuckerman, president of the National Research Center for Women and Families, 
and Susan Wood, a former FDA official who, ironically enough, quit in 2005 because the 
agency took too long to approve the “Plan B” morning-after pill. It appeared that to 
Wood, 14 years of study weren’t enough to prove silicone was safe, but Wood was 

http://www.fda.gov/bbs/topics/NEWS/2006/NEW01512.html
http://www.courttv.com/archive/legaldocs/business/corning.html
http://pubs.acs.org/cen/news/8222/8222dow.html
http://www.businessandmedia.org/printer/2006/20061129113913.aspx
http://www.businessandmedia.org/printer/2006/20061129113913.aspx
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/08/31/AR2005083101271.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/08/31/AR2005083101271.html


willing to quit her job because the FDA wanted more than two years to study Plan B’s 
safety. 
 
The New York Times at the same time quoted Dr. Sidney Wolfe of the anti-business, 
pro-regulation Public Citizen, who insisted that implants were “the most defective 
medical device ever approved by the FDA.”  
 
In 2007, the first full year following the lifting of the ban, American plastic surgeons 
performed 347,524 breast augmentations, with silicone accounting for 35 percent – more 
than 121,600 – of the augmentations, according to the American Society of Plastic 
Surgeons. For comparison, in 1994, the first year after the ban for which the ASPS 
provides statistics, only 6 percent of breast augmentations used gel-based implants. 
 
 

4. Accelerating Audis 
 
Vehicle problems are a common theme in anti-business reporting. The media seem eager 
to show vehicles as dangerous and manufacturers as careless in their approach to safety. 
 
A Nov. 23, 1986, “60 Minutes” segment called “Out of Control” reported the odd 
problem of cars, specifically the Audi 5000, suddenly accelerating and injuring or killing 
children. 
 
“What we’re talking about is the sudden rocketing of a car out of control after the driver 
switches gears from park into either drive or reverse,” Ed Bradley reported, according to 
a transcript in Peter Huber’s 1992 book “Galileo’s Revenge.”  (One CBS archivist told 
the Business & Media Institute a transcript of the segment was unavailable due to a “legal 
hold.” Another did not respond to requests for a copy.) 
 
The segment highlighted Kristi Bradosky, an Ohio woman who killed her son Joshua in 
February 1986 when she ran him over with the family’s Audi.  
 
The Audi brake pedal, unlike many American models at the time, was small and located 
closer to the gas pedal than some drivers were accustomed to. Nonetheless, Bradosky told 
“60 Minutes” and all of its viewers that Audi’s manufacturer, Volkswagen, was to blame 
for her son’s death.  
 
The family had a $30-million lawsuit pending against Volkswagen at the time the “60 
Minutes” report aired. (A jury determined in 1988 that the death was not due to a defect 
with the car, based at least in part on testimony that Bradosky admitted to police that her 
foot had slipped off the brake and onto the accelerator.) 
 
The report used video to illustrate a car suddenly accelerating out of control. But it was 
later revealed that the car used in the demonstration was rigged with a pressurized 
transmission set up by William Rosenbluth, one of the experts who testified for the 

http://www.plasticsurgery.org/media/statistics/loader.cfm?url=/commonspot/security/getfile.cfm&PageID=29287
http://www.plasticsurgery.org/media/statistics/loader.cfm?url=/commonspot/security/getfile.cfm&PageID=29287
http://www.plasticsurgery.org/media/statistics/1994-Breast-Surgery-Statistics-Aesthetic-And-Reconstructive-Surgery.cfm
http://books.google.com/books?id=aSR72Svlc0wC&pg=PP10&dq=Galileo%E2%80%99s+Revenge&sig=l8K6zQ3XCaweH4J0ZeGZuhfyZ74


Bradoskys in their lawsuit against Volkswagen. 
 
In “Galileo’s Revenge,” author Huber called the segment “an opening shot in the 
litigator’s struggle for public sympathy, tactical advantage, and psychological edge.”  
 
The report was devastating for Audi, which had a peak year in 1985 selling more than 
74,000 cars. Under pressure from the U.S. government, the manufacturer issued a recall 
on the model in January 1987. Fewer than 23,000 Audi 5000s were sold in 1988.  
 
Sales slumped so badly that analysts suggested Volkswagen consider taking Audi off the 
U.S. market. By 1989, lawsuits against Audi sought a total of $5 billion, according to a 
report in the journal Media & Marketing Decisions. Parking lots even banned Audis from 
their spaces.  
 
While some legal decisions found Audi liable for damages due to the design of the brake 
pedal, more and more decisions came down in Audi’s favor. Alice Weinstein, who had 
suffered a broken nose in a “sudden acceleration” accident and filed four lawsuits against 
Audi, was fined $20,000 for frivolous litigation, the New York newspaper Newsday 
reported on Dec. 5, 1989. 
 
Weinstein, with help from the New York Public Interest Research Group (NYPIRG), had 
created the Audi Victims Network in 1984 to collect complaints about “sudden 
acceleration” and help “victims” pursue retribution from Volkswagen. 
 
In March 1989, the National Highway Traffic Safety Administration released a report 
attributing the acceleration to “pedal misapplication,” and found no mechanical errors in 
the vehicles that would have caused arbitrary movement. 
 
Did CBS or “60 Minutes” apologize? Not quite. Bradley tacked a report on the NHSTA 
study onto the end of the March 12 broadcast, the first episode after the study was 
released. He said the NHTSA “supported the position of Audi and other manufacturers.” 
 
But he also rebroadcast the claims from litigious drivers that they had been pressing the 
brake. He kept the blame focused on Audi by focusing on the report’s finding that “the 
problem could be aggravated by vehicle design, the shape, location and feel of gas and 
brake pedals.” And he didn’t mention the rigged demonstration. 
 
The legal decisions and NHTSA report in its favor weren’t enough to salvage Audi’s 
damaged reputation in a timely way. The New York Times reported in 1993 that Audi 
had “still not fully recovered from the incident.” 
 
 

3. Wendy’s Finger Food 
 



Journalism schools teach aspiring editors not to put disgusting images or stories on the 
front page of newspapers, because readers don’t like being grossed out over breakfast. 
But occasionally they just can’t resist, especially when a story is just a little bit too 
disgusting to be true. 
 
An infamous case occurred March 22, 2005, when Anna Ayala alleged she found a piece 
of human finger in a bowl of chili she bought at a Wendy’s in California.  
 
National newspapers largely ignored the story. The New York Times was the only major  
national paper to report the case in the week after the allegations surfaced. It published a 
short Associated Press report on March 25, saying “a woman bit into part of a human 
finger while eating a bowl of chili at a Wendy’s restaurant.” 
 
ABC’s “Good Morning America” was a different story. 
 
Bob Woodruff on March 24 reported “a grisly discovery for a customer at Wendy’s. A 
California woman found a human finger in a bowl of chili this week.” He didn’t even 
question the validity of the report. 
 
The next morning, ABC’s Robin Roberts followed up by making the story about safety in 
fast food restaurants nationwide. Without bothering to mention that hoaxes were 
attempted frequently, Roberts wondered “how concerned should we all be about the 
safety of the food we consume?” 
 
Roberts even called in Caroline Smith DeWaal of the anti-business Center for Science in 
the Public Interest, who called the incident “a terrible process control failure,” “horrible” 
and “terrible.” She noted that “most restaurant food is very safe,” but assumed Ayala’s 
story was true. 
 
At one point, Roberts questioned whether “sabotage” could be a factor, and DeWaal 
allowed that it could have been “a grotesque prank or some kind of industrial sabotage,” 
arguing that “the finger appears to have been in the chili for some time.” 
 
During a March 28 interview, Chris Cuomo asked Ayala how she was dealing with 
people questioning her story. Cuomo asked Ayala and her attorney how they responded 
to people who thought the story was too much to be true, but never directly questioned 
her on the truthfulness of her claim. 
 
Ayala’s lawyer, Jeffrey Janoff, insisted there was “documentary proof” of the incident 
and “no one is saying it’s not true. The medical examiner has examined the finger, 
proved that it was a finger. So, this is obviously not a hoax.”  
 
Yet on April 12, after Ayala’s home had been searched by police, Diane Sawyer 
reminded viewers that “some of the highest-profile incidents like this have turned out to 
be hoaxes.” The segment even featured a food industry defense attorney, who said “food 
fakers may be attracted by the aroma of easy money.” 



 
But the story still reported that Ayala “is upset over the direction the investigation is 
taking” and let her continue making her baseless claims. 
 
As police investigated the case, it became clearer that Ayala had staged the event and by 
April 14, she had dropped plans to sue Wendy’s. The AP reported April 9 that Ayala had 
a history of suing corporations, including the fast food chain El Pollo Loco. She had also 
sued General Motors over a car accident, but the case was dismissed, according to the 
AP. 
 
“Wendy’s is in a serious image pickle,” USA Today reported March 30. “Wendy’s is 
desperately trying to prove its innocence. The company says it investigated the March 22 
incident and insists the 1.5-inch fingertip – which appears to be a woman’s because it was 
manicured – did not come from the restaurant or any of its suppliers.” 
 
Ayala was arrested April 22 and the case was labeled a “hoax” on April 23 when she was 
charged with attempted larceny. But in the month between her allegations and arrest, 
Ayala’s false claims and the media’s failure to be skeptical of them damaged the 
company. 
 
Wendy’s reported 2-to-2.5-percent losses across all of its restaurants and 20-to-50-
percent drops in its San Francisco Bay Area restaurants, according to The New York 
Times. The story also encouraged “copycats.” At least 20 people across the country 
claimed to find “everything from fingernails to a chicken bone” in their food.  
 
The storyline wasn’t original. In 1996, a New Jersey doctor claimed to find a rat tail 
among the french fries in his son’s McDonald’s Happy Meal. He tried to get $5 million 
out of the company, but a jury later convicted him of attempted extortion. The same 
doctor had already received a settlement from Coca-Cola after claiming he consumed a 
greasy substance in a can of Coke. 
 
In 2000, a woman claimed to find a fried chicken head in her box of McDonald’s wings 
in Newport News, Va. The Washington Post reported more than two years later that 
“we’ll probably never know if this was a hoax by [Katherine] Ortega” because she 
refused to turn the head over to health inspectors. 
 
In 2004, a woman in Hampton Roads, Va., claimed to find a dead mouse in her soup at a 
Cracker Barrel restaurant. The woman and her son attempted to get a settlement from the 
food chain, but an investigation revealed they had planted the mouse. 
 
In spite of the history of attempts to extort money from large food companies with 
ridiculously disgusting health scares, in the Wendy’s case the media failed to apply a 
“smell test” to a suspicious story. But it’s the businesses in question, not the media, that 
suffered for those mistakes. 
 
 



2. Alar-ming Apples 
 
It was another left-wing campaign that started one of the biggest food scares in U.S. 
history.  
 
Spurred by a study from the leftist Natural Resources Defense Council, CBS’s Ed 
Bradley reported a Feb. 26, 1989, “60 Minutes” segment on daminozide, a pesticide used 
to keep apples attractive that Bradley dubbed “the most cancer-causing agent in the food 
supply.” 
 
Calling the NRDC report “the most careful study yet on daminozide and seven other 
cancer-causing agents,” Bradley parroted its finding that “we know that they do cause 
cancer.” Daminozide, sold under the brand name Alar, metabolized into unsymmetrical 
dimethylhydrazine (UDMH), which had caused cancer in lab mice. 
 
A cancer risk in the food supply would be cause enough for panic. But Bradley took it a 
step further, claiming that “kids are at a high risk because they drink so much apple 
juice” and adding that there was no way to prevent consumption of the deadly toxin. “It’s 
supermarket roulette,” one expert said in the report. “You don’t know.” 
 
For “60 Minutes,” the story had the potential to be a ratings monster. For NRDC, it was a 
fundraising boon. A Sept. 13, 1998, article in The Washington Times quoted NRDC’s 
media consultant David Fenton saying, “A modest investment by NRDC re-paid itself 
many-fold in tremendous media exposure (and substantial, immediate revenue …).” The 
article also reported that Fenton “expressed delight in watching as farmers and 
manufacturers wound up trampled in the NRDC gold rush.”  
 
Meanwhile, the hammer fell hard on apple growers, while scientists later determined that 
the threat wasn’t as grave as the report had implied. 
 
Apple growers were rebounding from a bad year in 1987. Before the report aired, 
analysts were expecting apples to reach $15 a bushel in 1989, which an industry 
spokesman told the Los Angeles Times on Nov. 5, 1989, would be “an excellent year.” 
 
But when school districts quit serving apples during lunch and families stopped buying 
apples and apple products at the grocery store after Bradley’s report, sales and prices 
plummeted. They dropped to $12.62 a bushel on average. Red Delicious apples dropped 
from $18.67 per bushel in September 1988 to $8.40 per bushel in June 1989. 
 
Sales dropped so rapidly that the United States Department of Agriculture bought out 
$9.5 million worth of unsold apples to help farmers stay in business. 
 
Eleven apple growers sued CBS, NRDC and the public relations firm Fenton 
Communications for product disparagement in November 1990. That case ended in a 
decision for CBS because the courts decided the growers didn’t prove the report had lied. 

http://www.cspinet.org/foodspeak/laws/60min1.htm


 
On April 7, 1989, three years after the report aired, Science Magazine published an 
editorial by Daniel Koshland comparing the “60 Minutes” segment to “the fable of the 
boy who cried wolf.” He described the public’s reaction as “predictable: school districts 
quickly canceled apple distribution and the fruit piled up on grocery shelves.” 
 
“The facts came more slowly,” he added. “Only 5 percent of apples are treated with Alar, 
and in that 5 percent the levels of Alar are well below conservative Environmental 
Protection Agency tolerances. Even in the worst case scenario the probability of cancer 
among the affected group would change from 25 percent to 25.025 percent.” A risk that 
might increase by only 25/1000ths of 1 percent – far from the widespread cancer scare 
the report had portrayed.  
 
The EPA didn’t even issue a firm conclusion on whether or not the chemical was actually 
harmful because Uniroyal, the company that manufactured Alar, pulled it off the market 
after the report. EPA’s analysis concluded that there is “evidence that UMDH causes 
tumors in laboratory animals and that lifetime dietary exposure to this product may result 
in an unacceptable risk to public health.” 
 
Bradley had claimed kids were at a higher risk because they consumed more apple 
products than adults, but according to The Heartland Institute, “the amount fed to mice 
before any effect was noted is equivalent to an average adult eating 28,000 pounds of 
Alar-treated apples each year for 70 years, or a 10-pound infant eating 1,750 pounds per 
year.” 
 
Other media coverage showed the impact of the Alar controversy:  
 

• The LA Times later referred to the scare as “overblown” (June 5, 1990, and again 
on Sept. 1, 1993)  

 
• In 1993, the LA Times reported that demand for organic apples rose so rapidly 

after the scare that they went from $25 a bushel to $75. (July 8, 1993) 
 

• The Washington Post noted in 1993 that “no one wants another Alar scare.” (July 
5) 

 
• USA Today referred to the scare as “trial by press release,” noting that such 

reporting “does not mean that the truth has been revealed.” (June 24, 1993) 
 
 
 

1. DDT 
 

http://www.heartland.org/Article.cfm?artId=20647


The media campaign against the pesticide dichloro-diphenyl-trichloroethane, more 
commonly known as DDT, began in 1962 with the publication of activist Rachel 
Carson’s book “Silent Spring.”  
 
“The most alarming of all man’s assaults upon the environment is the contamination of 
air, earth, rivers, and sea with dangerous and even lethal materials,” Carson wrote. “This 
pollution is for the most part irrevocable; the chain of evil it initiates not only on the 
world that must support life but in living tissues is for the most part irreversible.” 
 
The New York Times quickly picked up Carson’s banner with its review of her book and 
rarely looked back, leading the charge against DDT until it was finally banned in 1972. 
 
As late as August 1962, the Times was recommending DDT as a pesticide in its 
gardening columns. But the paper did an abrupt about-face with the review titled 
“There’s Poison All Around Us Now.” 
 
While The Wall Street Journal’s review reasonably declared that “the evidence is not yet 
in” to fully support Carson’s claims, the Times’s reviewers didn’t express any hesitation 
in accepting her claims as proven fact. Another Times review published in April 1963 
criticized industry reaction to the book and claimed that “everything that has happened in 
research since the book was published … has confirmed her thesis that the residues of 
poisonous sprays are getting into our food supply.” 
 
While noting here and there that DDT still was effective in pest control efforts, the Times 
engaged in a campaign to support the book’s premise by documenting what seemed every 
bird and fish death thought to be attributable to the chemical: “Thousands” of fish in 
California; lake trout in New York; 70,000 trout in Oregon; “millions” of fish in the 
Mississippi River; and an untold number of Gulf shrimp in 1963 and 1964. 
 
In January 1966, the Times even warned that pesticides were being found in stillborn 
babies – although the report mentioned there appeared to be no link between stillbirths 
and pesticides. Then in 1969, a report warned that “the pesticide DDT could be seriously 
affecting man through sex organ changes” after female rats experienced “increases in the 
weight” of the uterus and “stimulation of production” of estrogen.  
 
In a story foreshadowing today’s claims that the science of global warming is “settled,” a 
Feb. 6, 1966, article in The New York Times by Jane Brody criticized “cries of ‘more 
research is needed.’”  
 
The Times issued its first editorial call for a ban on March 21, 1967. Calling the chemical 
“highly poisonous,” “obnoxious” and “totally unnecessary,” Times editors praised 
legislative efforts to “bring its complex technology under humane, civilized control.” 
 
While it took a more measured tone two years later in an April 20, 1969, editorial calling 
the chemical “potentially dangerous,” the Times declared victory in reporting that “the 
days of DDT are clearly numbered.” 

http://books.google.com/books?id=HeR1l0V0r54C&printsec=frontcover&dq=editions:ISBN0618249060&sig=GL9UvpONYzbgVqwiXm3pzU6v6bs


 
A year later, when the chemical still hadn’t been banned, editors renewed their call for a 
ban, this time urging an “immediate” ban rather than a phase-out being pushed by some 
government leaders. 
 
When the ban started looking extremely likely in 1971, the Times started to print stories 
seriously questioning the need for a ban. The paper ran columns declaring that 
“environmentalists are ‘irrational,’” “DDT is Good for You” and questioning “Why Are 
We Exterminating DDT?” 
 
But equally negative reports and letters to the editor accompanied the too-little, too-late 
coverage, and the Times officially praised the ban in an editorial calling the decision 
“landmark in the national struggle to preserve and restore the country’s natural heritage.” 
 
Even after its ban, The Washington Post blamed DDT for everything from toxins in the 
Great Lakes to lower sperm counts in American men, in two separate articles in the Sept. 
12, 1979, edition. 
 
During the 34-year prohibition, however, there were rare instances in which reporters 
mentioned the negative effects of the ban. A 1979 flea “invasion” was attributed in part to 
the ban when Dr. C. Bruce Morley said in an Oct. 27, 1979, article in The Washington 
Post that “since the ban of DDT, the insecticides used are not as effective as the ones in 
the past … I guess that’s because of environmental regulations.” 
 
“The primary difference between then and now is that the problem has become worse,” 
Ralph Livingtone of California Rural Legal Assistance told Congress of pesticide use in 
June 1979, according to The Washington Post. The June 30 article went on to say that 
“pesticide use has more than doubled [since 1969]. The banning of a handful of 
pesticides, notably DDT and certain chlorinated hydrocarbons, has shifted sales to more 
toxic compounds.” 
 
In the decades following the U.S. ban, as other nations followed suit, “millions of people 
around the world suffer[ed] the painful and often deadly effects of malaria because one 
person sounded a false alarm,” the Competitive Enterprise Institute says on its Web site 
RachelWasWrong.org. 
 
Malaria infects more than 500 million people every year, killing more than one million of 
them, according to the World Health Organization. In 1970, the National Academy of 
Sciences reported that DDT had prevented “500 million deaths due to malaria that would 
otherwise have been inevitable” in the previous two decades. 
 
CEI reported that “because of reduces use of DDT, malaria rates skyrocketed in the 
1990s after having reached historic lows in the 1960s while DDT was in use.” Sri Lanka 
alone saw a dramatic increase in cases of malaria after it stopped using DDT – from a 
low of 17 cases to more than half a million in 1969. 
 

http://www.rachelwaswrong.org/
http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=9575&page=432
http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=9575&page=432
http://www.rachelwaswrong.org/greencrusade.htm
http://cei.org/PDFs/malaria.pdf
http://cei.org/PDFs/malaria.pdf


“When a malaria-endemic country stops using DDT, there is a cessation or great 
reduction in the numbers of houses sprayed with insecticides, and this is accompanied by 
rapid growth of malaria burden within the country,” according to the Malaria Foundation 
International, a non-profit organization dedicated to fighting malaria. 
 
The group notes that “without DDT, malaria rates are returning to those seen in the 
1940s, affecting additional millions of infants, children, and adults.” 
 
The World Health Organization announced it was reinstating DDT for use in malaria 
control on Sept. 15, 2006. While the organization noted in its announcement that 
“extensive research and testing has since demonstrated that well-managed indoor residual 
spraying programmes using DDT pose no harm to wildlife or to humans,” the media 
insisted on declaring the decision “controversial” and risky. 
 
The Washington Post announced the lifting of the ban on Sept. 16, 2006, by noting that 
“DDT has few if any adverse effects in human beings,” but gave voice to the Pesticide 
Action Network North America, which claims that DDT causes premature birth and 
development retardation in children. 
 
The New York Times on the same day blasted the WHO’s global malaria program 
director, Dr. Arata Kochi, calling him “abrasive” and noting that he has “powerful allies 
on DDT and, more broadly, on using insecticide spray, in Congress and the Bush 
administration.” 
 
In a column in the Times on Oct. 5, 2006, Tina Rosenberg attempted to be both for and 
against DDT. The headline (which Rosenberg likely did not write) referred to DDT as 
“notorious.” In her column, she both defended the use of DDT in Africa and its ban in the 
United States. 
 
A Sept. 18, 2006, editorial in The Wall Street Journal praised the decision, noting that 
“there is no evidence DDT used in proper amounts is environmentally dangerous, but 
plenty that it is best intervention against malarial mosquitoes.” 
 
The media, and especially The New York Times, played a critical role in keeping fears 
about DDT at the forefront of Americans’ minds, leading to its eventual ban. It took 34 
years for world leaders to realize that the ban was hurting people in malaria-prone third-
world countries.  
 
But even the lifting of the ban didn’t stop the media campaign against a life-saving 
pesticide. 
 
Three days after the announcement, on Sept. 18, 2006, USA Today reported a link 
between DDT and Parkinson’s disease without mentioning that the WHO had declared 
DDT harmless when used with proper supervision. 
 

For more visit www.businessandmedia.org 

http://www.malaria.org/ddtlancet.html#consequencesoftheban
http://www.malaria.org/ddtlancet.html#consequencesoftheban
http://www.businessandmedia.org/

