|

if
i

=

MEDIA‘

RESEARC

For Immedliate Release: Katie Wright (703) 683-5004 Q Tuesday, March 5, 2002 Q Vol. 6, No. 6

Media Reality Check

CENTER A Regular Report on Major News Stories Distorted or Ignored 1 www.mediaresearch.org

TV’s Double Standard: Networks Push Bush’s Links While Downplaying Clinton’s Favors For Enron

Dancing Around Bill Clinton’s Enron Deals

ones that shrugged their shoulders over Whitewater

because itwas a complicated business story with a lot
of numbers — have pumped out 198 Enron stories since
January 9 without any evidentboredom. Enron’s bankruptcy
seems actually to excite reporters like CBS’s Bob Schieffer
who champion it as a parable about money and politics.

The three broadcast networks’ evening newscasts — the

“Reformers say embarrassment over the nearly $6 million
that Enron has lavished on Congress may be what it finally
takes to force [campaign finance] reform,” Schieffer exulted
on the February 13 CBS Evening News, inadvertently
explaining his network’s above

Enron’s worthless power plant in Dabhol, India, are plaguing
taxpayers. Two federal agencies — the Overseas Private
Investment Corporation and the Export-Import Bank loaned
campaign contributor Enron $1.2 billion during the Clinton
years, most of which ($964 million) Enron hasn’t paid back
yet, according to a February 21 New York Times story.

B Former Clinton officials pleaded Enron’s case. Clinton’s
chairman of the Federal Energy Regulatory Commission,
Elizabeth Moler, joined Enron’s payroll as an anti-regulation
lobbyist in 1999. That same year, former Clinton Treasury
Secretary Robert Rubin turned down a seat on Enron’s board,

but he called Bush officials on

average focus on Enron (71
stories on Evening News, 10
percent more than World
News Tonight's 64 and NBC

Nightly News's 63). foreign policy concerns....

But even as they use the

Clinton Officials Once Proud of Enron Aid

“In years past, American officials would have offered
some modest help, but only as a sideshow to bigger

But that was another era in
American foreign policy, before the Commerce

Enron’s behalf last November as
the company’s financial woes
mounted. Treasury under-
secretary Peter Fisher turned
Rubin down.

® Network coverage: Rubin’s

plight of Enron shareholders to
lecture about the corupting
nature of campaign dollars, the
networks have shown a double
standard. While trumpeting the
GOP’s ties to the bankrupt

Department built what Jeffrey E. Garten, the under-
secretary of commerce for international trade, calls ‘our
economic warroom.’ From that Washington warroom,
the negotiators for the Enron Corporation, the lead
bidder in the American consortium, have been
shadowed and assisted by a startling array of govern-

ment agencies.” — David E. Sanger, “How Washington

role was a secret on ABC and
CBS, although NBC mentioned it
on January 12, and no newscast
covered Moler’s trip through the
revolving door. Only CBS’s Bill
Plante on January 18 and NBC'’s
Lisa Myers on February 25

energy firm, the Big Three
have been muted aboutthe
benefits Enron bestowed upon
former President Bill Clinton
and the assistance the company received during his eight
years. Indeed, only six of those 198 stories (3%) hinted at
Clinton’s Enron connection, even as the evidence builds:

B Lots of Enron money found its way to Clinton’s
accounts. “During the Clinton years, Enron contributed more
than $1 million to the Democratic Party, including $600,000
to the Democratic National Committee,” the Washington
Times's Patrice Hill recounted on February 21. That’s not as
much soft money as was given to the GOP (more than $2
million), but it’s more than enough to get corporate chiefs
the “access and influence” that self-appointed reformers find
so revolting.

B Clinton’s administration loaned taxpayer money for
Enron deals. Back in the ‘90s, Clinton officials boasted of a
foreign policy which focused on getting deals for select U.S.
businesses, including Enron. (See box.) Now bad deals, like

Inc. Makes a Sale,” New York Times, Feb. 19, 1995.

detailed Clinton’s use of tax
money to back the Dabhol plant,
while ABC’s Jackie Judd (January
14) merely mentioned Enron’s access “to overseas trips with
the Clinton administration.” As for campaign money, only
Plante, Myers, CBS’s John Roberts (January 11) and ABC’s
Linda Douglass (January 10) mentioned Enron’s Democratic
donations, although Douglass — too busy documenting
Bush’s ties to Enron — limited herself to a single sentence.

By their own standards, the networks should be salivating
at the combination of soft money, rewards for the company
and bad deals for taxpayers. Why aren’tthey interested in the
details of Clinton’s deals with Enron? — Rich Noyes

L. Brent Bo zell 111, Publisher; Brent Baker, Rich Noyes, Editors; Jessica
Anderson, Brian Boyd, Geoffrey Dickens, Patrick Gregory, Ken
Shepherd, Brad Wilmouth, Media Analysts; Kristina Sewell, Research

Assoc iate; Liz Swasey, Director of Com munications. For the latest
liberal media bias, read the CyberA lert at www.mrc.org.




