
L. Brent Bozell III, Publisher; Brent Baker, Rich Noyes, Tim Graham,
Editors; Geoffrey Dickens, Brian Boyd, Brad Wilmouth, Megan
McCormack, Mike Rule and Scott Whitlock, Media Analysts;
Michelle Humphrey, Research Associate; Michael Chapman, Director
of Communications. Sign up for daily CyberAlerts at www.mrc.org.

Media Contact: Colleen O’Boyle (703) 683-5004  � Thursday, April 13, 2006  �   Volume 10, No. 5

Media Reality UCheck
A Regular Report on Major News Stories Distorted or Ignored  �  www.mediaresearch.org 

Washington Post Implies, ABC Accuses Bush of Knowingly Misleading Public on WMD in Iraq 

No Media Apologies for Bush-Lied Mistake

L
iberals have been stirred up by Wednesday’s

Washington Post story by Joby Warrick which hinted

heavily that the White House intentionally lied to the

public in 2003 when it insisted that trailers they had found

in Iraq were mobile laboratories to make biological

weapons: “even as Bush spoke, U.S. intelligence officials

possessed powerful evidence that it was not true.”

     On ABC’s Good Morning

America, co-host Charles Gibson

embellished that hint into a full-

blown accusation: “The

Washington Post has a story

today that says the President

knew at the time that was not

true.” (The Post did not assert

Bush knew.) Reporter Martha

Raddatz did not correct Gibson as she lauded the story as

“extraordinary.” He then asked Raddatz if this was “another

embarrassment for the White House.” She agreed. 

     At yesterday’s White House briefing, Scott McClellan

said the incident was not an embarrassment for the White

House, “it’s an embarrassment for the media that is out

there reporting this.” McClellan said he talked to “one

network” about the story and “they’ve expressed their

apologies to the White House. I hope they will go and

publicly apologize on the air about the statements that

were made.” Fat chance. 

     ABC responded with another story on World News

Tonight – with absolutely no public apology or

acknowledgment that Gibson was wrong. Raddatz stormed

ahead with the Post story again, and concluded that

administration officials “weren’t answering questions”

about how Bush and his top advisers didn’t see the no-

WMD report. There was no mention of ABC apologizing

privately to the White House or McClellan’s soundbite to

that effect. 

     Raddatz’s evening story ran again on Thursday’s Good

Morning America, and she again avoided Gibson’s error by

merely citing White House complaints: “Charlie, the White

House says this was based on the best intelligence at the

time and the White House has blasted the Washington Post

and ABC for its reporting.” Gibson offered no apology. 

    But both the Post and ABC omitted evidence that might

drain some of the “powerful evidence” they were citing:

there was more than one government-assembled team used

to evaluate the trailer. There were three. The other two

concluded they were mobile bio-weapons labs. (Their

findings were eventually rejected by the government’s Iraq

Survey Group.) 

     MSNBC’s Keith Olbermann

fell on his face, like Gibson,

asserting without evidence that

Bush knowingly lied: “The

President knew they weren’t

mobile weapons labs from the

very start. How Nixonian is this?” 

    But at least Olbermann made

an honest man out of Warrick by

asking if more than one inspection team went in: “Did

anybody go in later on and reach a different conclusion?”

     Warrick acknowledged: “There were several groups that

went in and looked at it. Two of them went actually before

this team. They were Pentagon people, military experts,

without as much expertise as this later group that went, and

they all found things that they thought looked like possible

weapons equipment, and so they filed those reports back to

the CIA, and that’s how this first impression came to be.” 

     But there’s no mention of this in Warrick’s Post stories.

On Wednesday, Warrick noted a May 2003 CIA report

endorsed the bio-labs finding, but did not mention the other

two teams of inspectors. On Thursday, Warrick reported

“the White House does not deny the existence of the

technical team's report but portrays it as a preliminary

finding,” contrasting that report with the 2003 CIA report. 

    It’s ironic for ABC and the Washington Post to hype a

story that suggests the Bush team kept presenting

information they knew to be false or incomplete – when

that’s exactly what they have done here. — Tim Graham

The President knowingly lied, said ABC’s
Charles Gibson. Bush spokesman Scott
McClellan said “one network” privately
apologized. But ABC made no attempt to
correct the story or apologize in public.


	Page 1

