
Saddam’s Soft Hands...and Bags of Cash

“He greeted me with a handshake, which, again to my

surprise, is surprisingly soft considering how many

people that hand had dispatched, allegedly. I think

he’s quite a forbidding presence, too forbidding a

presence to be charming. But he’s interesting.”         

—  Labor M .P. George G alloway de scribing his Augu st

2002 d eep-bu nker visit w ith Sadd am H ussein on  ABC’s

Nightline, January  20.   

L. Brent Bozell III, Publisher; Brent Baker, Rich Noyes, Tim Graham,
Editors; Geoffrey Dickens, Jessica Anderson, Brad Wilmouth, Brian
Boyd, Ken Shepherd, and Patrick Gregory, Media Analysts; Kristina
Sewell, Research Associate; Liz Swasey, Director of Communications.
You can still read “Grading TV’s War News” at www.mrc.org.

For Immediate Release: Katie Wright (703) 683-5004 q Wednesday, April 30, 2003 q Vol. 7, No. 16

Media Reality UCheck
A Regular Report on Major News Stories Distorted or Ignored  q  www.mediaresearch.org 

ABC, CBS, NBC Featured A Bribed British Leftist Lawmaker, But Now There’s Nothing But Silence

Where’s the Media on Saddam’s Payoffs? 

O
ne of the most interesting post-war stories for liberal

journalists —  who love to deplore how Big Money

distorts politics — ought to be the way the deposed

Iraqi regime  bought influenc e with politicians an d journalists.

Last week, the London Daily Telegraph began reporting that

George Galloway, a Laborite member of Parliament and an

anti-war voic e featured by  several Am erican m edia outlets,

received hundreds of thousands of pounds in the past few

years fro m Sad dam’s c offers. 

    In the May 5 Wee kly

Standard, Stephen F. Hayes

summarized the story and added

that Americ an politicians also

receive d cash: R ep. Jim

McD ermo tt, so mem orably

featured from Baghdad attacking

Presiden t Bush as a  liar last fall

on ABC’s This Week, accepted

$5,000 for his legal defense fund

from Shakir al-Khafaji, a Saddam

supporte r (and co ntractor w ith

the Ba’athist regime) who arrange d his Baghdad trip. Where

are the national media on this developing storyline?

   Although the Telegraph began  reporting  on doc umen ts

showing Galloway’s payoffs on April 22, it’s been blacked

out at AB C, CBS , NBC, a s well as C NN, N PR, Time,

Newsweek , and U.S. News & W orld Report. But the ou tlets

most responsible to follow the money trail to Galloway and

other anti-war voices are the outlets who promoted them on

Ame rican airw aves. 

    #ABC has publicized Galloway the most on American TV,

starting on the February 13, 1991 World  News  Tonigh t, as he

decried the Allied bombing of Iraq. On the August 12, 2002

World  News  Tonigh t, reporter  John M cWe thy repo rted on h is

Saddam visit: “Galloway, who vehemently opposes U.S.

efforts to overthrow the Iraqi leader, said he found Saddam

Hussein  to be quo te, ‘radiating  a Zen- like calm .’”

     The January 20, 2003 Nightline featured Galloway (see

box), an d on Fe bruary  27, Good Morning America co-host

Diane Sa wyer high lighted a sound bite of Gallowa y’s House

of Commons remarks as “a wake-up call for me, listening

about the view of Americans.” Galloway denounced how

“this born a gain, righ t-wing, B ible-beltin g, funda menta list,

Repub lican ad ministratio n in the U nited Sta tes wan ts war.”

     # CBS: On the August 14, 2002 Early Show, then-co-host

Jane Clayson interviewed Galloway, introducing him as “an

outspoken supporter of Hussein.” He protested: “I am an

opponent of Saddam Hussein, but an opponent also, of the

sanctions that have killed a million Iraqi children and an

opponent of the United

States’ ap parent d esire to

plunge  the Mid dle East in to

a new and devastating war.” 

Clayson  asked G allowa y if

“you feel used in any way”

by Saddam, to which he

said, “no...n ot remo tely.”

     # NBC: On September

24, 2002, an “In Their Own

Words” segment on NBC

Nightly News spotlighted

several British leaders debating Iraq, which included

Galloway’s take on Bush: “The British people have seen the

President, heard the President, and they think they’re

estimatin g him ju st about rig ht as not a m an that w e wou ld

want to be at the wheel of the car as we drive along the

edge of a clif f with ourselves si tt ing in the back seat.” On

Februa ry 26, 20 03, Nightly News also used Ga lloway’s 

“born-a gain, righ t-wing, B ible-beltin g” crac k.  

   No one faults the networks for featuring arguments from

British anti-war leaders as Britain debated the war. But  the

new b ribery re velation s show G allowa y was a  tyrant-pa id

flack, not a sincere anti-war spokesman. Continued silence

suggests journalists care more about protecting what’s left of

the anti-war activists’ appeal than they do about investiga-

tive journ alism in the  war’s afte rmath.  — Tim Graham


