Iﬂ

if
i

2=

MEDIA

For Immediate Release: Dan Gabriel (703) 683-5004 Q Thursday, May 25, 2000 Q Vol. 4, No. 24

Media Reality ¢/Check

CENTER A Regular Report on Major News Stories Distorted or Ignored 1 www.mediaresearch.org

Most Network Morning and Evening Shows Whistled Past Effort to Revoke Clinton’s Law License

Disbarment? What Disbarment?

Il of the Big Three networks led Tuesday night with
Athe formal recommendation that President Clinton be

disbarred for lying under oath in the Paula Jones

case. But how well had TV news covered the story

before that? Most network morning and evening shows
hadn’t. Forexample:

conference about whether he would surrender his law license
or fightthe proceeding. Coverage: Despite quoting from the
press conference, ABC, NBC, and even CBS failed to report on
the disbarment exchanges. CNN's Inside Politicsand FNC's
Special Report with Brit Hume did note them. Knoller did
show a snippetthree days later on

September 15, 1998: The
Southeastem Legal Foundation
(SLF) filed a complaint with the
Arkansas Supreme Court
Committee on Professional
Conduct regarding Clinton’s
“willful professional misconduct by
lying under oath in a court of law.”

Coverage? None.

April 12,1999: Judge Susan Webber Wright issued her
contempt of courtcitation against Clinton for lying under
oath. Coverage? ABC and NBC gave the news barely a
minute that night, less time than they gave to a man rescued
by helicopter from a crane above an Atlanta fire. CBS aired
a full story and mentioned the possibility of disbarment, as
did CNN and FNC. The next morning, NBC’s Tim Russert
called ita “big deal,” but Today gave the decision four
minutes, compared to 13.5 for the Atlanta fire.

December 13, 1999: The SLF filed a request for the
Arkansas Supreme Courtto order a disbarmentreview.
Coverage? Brit Hume asked reporter Wendell Goler one
question on FNC’s Special Report with Brit Hume.

January 27, 2000: The Arkansas Supreme Court granted
the SLF request, ordering the Committee on Professional
Conduct to proceed with the SLF complaint. Coverage? Brit
Hume read an anchor brief on FNC’s Special Report.

February 10, 2000: The Committee serves President
Clinton with a formal ethics complaint, giving the President
30 days to respond. Coverage? FNC’s Rita Cosby filed a full
story for Special Report.

February 16, 2000: CBS reporters John Roberts and M ark
Knoller both asked Clinton at a White House press

Saturday morning’s The Early Show.

Tom Brokaw told Clinton that
disbarment could be “a stain on your
record well outside the political
arena,” but TV news spent months
ignoring the stain’s development.

March 16, 2000: Clinton lawyer
David Kendall asked for “an
application for an extension of time
for the president to respond, until 30
days after he leaves office.”
Coverage? A question to Rita Cosby
on Special Report, a 50-word anchor
brief on CNN's Inside Politics, and a 59 -word brief from NBC’s
Tom Brokaw.

April 21,2000: Kendall filed a formal response. SLF
President Matthew Glavin called it “pathetic” butdid not
release specifics in order to comply with court rules.
Coverage? Zero.

April 28, 2000: SLF reported that Clinton’s response
admitted misleading statements in the Jones case. W hite
House spokesman Joe Lockhart declared: “We have no
intention of putting the President’s response on the public
record.” Coverage? A Brit Hume question to Wendell Goler on
FNC’s Special Report.

May 5, 2000: SLF filed a formal rebuttal. Coverage? FNC’s
David Shuster reported a full story on the progress to date for
FNC’s Special Report.

PBS’s NewsHour was the most apathetic, filing only a 59-
word brief on disbarment so far this week. — Tim Graham

L. Brent Bozell 111, Publisher; Brent Baker, Tim Graham, Editors;
Jessica Anderson, Brian Boyd, Geoffrey Dickens, Ted King, Paul
Smith, Brad Wilmouth, Media Analysts; Kristina Sewell, Research
Associate; Liz Swasey, Director of Communications. To review the
dismissive TV coverage of Wright's contempt ruling in April 1999,
see www.mrc.org/news/reality/1999/fax19990416.html




