
But No Sympathy for Clinton’s Victim

“I suspect a lot of people would find it the height

of irony that Linda Tripp files a suit for invasion of

privacy....You charge there was an attempt to

smear Ms. Tripp. The only thing that the Defense

Department revealed was that she said she’d never

committed a crime. That seems to be rather

favorable to her....In order to show a conspiracy to

harass or intimidate Ms. Tripp, you have to show

some sort of conspiracy, and you’ve alleged that

involves the White House. What evidence do you

have of that?”

— Good Morning America co-host Charles

Gibson’s questions to Tripp lawyer Stephen Kohn,

September 28, 1999. The Defense Department

eventually settled with Tripp for $595,000.

L. Brent Bozell III, Publisher; Brent Baker, Rich Noyes, Tim Graham,
Editors; Geoffrey Dickens, Jessica Barnes, Brad Wilmouth, Brian
Boyd, Ken Shepherd, and Megan McCormack, Media Analysts;
Michelle Humphrey, Research Associate; Michael Chapman, Director
of Communications. See daily CyberAlerts at www.mrc.org.

Media Contact: Tim Scheiderer (703) 683-5004  �  Tuesday, July 19, 2005  �   Volume 9, No. 11

Media Reality UCheck
A Regular Report on Major News Stories Distorted or Ignored  �  www.mediaresearch.org 

Networks Pile On With 58 Rove Stories in 10 Days, But Helped Bury Pentagon’s Abuse of Tripp in 1998 

Media Now Roast Rove, But Wouldn’t Fry Bacon

A
 BC, CBS and NBC are maintaining their relentless

coverage of the CIA leak investigation, which

ramped into high gear back on Sunday, July 10.

Then, Newsweek published an e-mail showing that Time

magazine reporter Matt Cooper talked to Karl Rove about

the fact that Bush critic Joseph Wilson — who in 2002 went

to Niger to investigate claims that Iraq was seeking

enriched uranium from Africa — received that assignment

from the CIA at least partly because his wife worked there.

    Now the “outing” of Valerie

Plame has been the  main

political story on the three

network morning and evening

news for nearly two weeks, as

reporters find new ways to keep

hyping the case. Last Tuesday,

ABC’s Charles Gibson began

Good Morning America by

presenting Rove as certainly

guilty: “The big question, will or

should the President fire him?” 

    The next day, NBC’s Jamie

Gangel treated Joseph Wilson to a

softball Today interview that

presented both Wilsons as

victims: “Do you and your wife

believe the perpetrators of this

will ever be punished?” Just last

night on the CBS Evening News, correspondent Gloria

Borger promised fill-in anchor John Roberts that the case

would end with a bang: “I'm told by somebody close to this

investigation that it's going to be very messy when the truth

comes out, John.”

    MRC interns Kyle Drennen and Patrick Skeehan

reviewed the three network morning and evening news

shows from July 10 through July 19. They found that the

networks ran 58 stories on the Rove-Plame-Wilson flap in

just those 10 days, even though there’s been no indication

from the special prosecutor that Rove is even the target of

the investigation, which began in the fall of 2003. Even

though the morning shows often eschew esoteric political

stories, there have actually been 32 morning show

segments devoted to Rove, compared with 26 on the

evening newscasts.

    Flash back seven years ago to the Lewinsky scandal,

when the New Yorker ran an article attempting to discredit

Linda Tripp by announcing that she had been arrested for

shoplifting as a teenager, but hadn’t noted the arrest when

she applied for a Pentagon security clearance (because the

judge had expunged the arrest from her official record). Bill

Clinton’s Pentagon spokesman, Kenneth Bacon, eventually

confessed to leaking Tripp’s

confidential personnel file to the

New Yorker’s Clinton-friendly

reporter Jane Mayer, but his

“apology” could be described as

less than contrite: “I'm sorry that I

did not check with our lawyers or

check with Linda Tripp's lawyers

about this,” he said at a May 21,

1998 briefing.

    But when the victim was an

anti-Clinton whistleblower, the

networks didn’t seem to care that

a high-ranking government

official had used an illegal leak

(violating the Privacy Act) to a

reporter in an effort to discredit a

critic. From March 1998 to

November 2003 (when Tripp was

awarded $595,000 from the

Defense Department), the ABC, CBS and NBC morning and

evening shows ran just 13 stories on Clinton’s “Leakgate”

over five-and-a-half years. Much of the coverage was

downright hostile to Tripp, not those who violated her

privacy. (See box.)

    The media’s outrage over the supposed campaign to

discredit Joe Wilson would seem a lot less contrived if they

had shown the slightest bit of sympathy when Team Clinton

used illegal leaks to malign Linda Tripp. — Rich Noyes


	Page 1

