
To schedule an interview with an MRC spokesman, please contact Katie Wright at (703) 683-5004

Press Contact:
Katie Wright
(703) 683-5004 

Vol. 8, No. 21

www.mrc.org

Tell the Truth! 2004

Media Reality UCheck
Expert Documentation of the Latest Liberal Media Bias  k Wednesday, July 21, 2004

Dan Rather Disparages “Carefully Orchestrated Leak” That Upsets His Carefully Orchestrated Newscast

Sandy Berger’s Defense Lawyers in the Press  

I
t’s like the Clinton administration never ended. Once

again, a Clinton aide is caught doing suspicious things

with documents — “inadvertently” disposing of a few —

and some national newscasters are making excuses for

potentially criminal behavior, or changing the subject to

identifying a vast partisan conspiracy at work. 

    Sandy Berger, President Clinton’s

National Security Adviser during his

second term, removed highly

classified material from the National

Archives, triggering a federal

criminal investigation. When the

story broke, some reporters protested

the story’s timing. 

     CBS anchor Dan Rather insisted

“this was triggered by a carefully

orchestrated leak about Berger, and the timing of it appears

to be no coincidence.” Reporter John Roberts found:

“Republicans and Democrats alike say the timing of the

investigation's disclosure smells like politics, leaked to the

press just two days before the 9/11 Commission report

comes out.”

    The problem with Rather’s “carefully orchestrated leak”

language is that he has no idea of the leaker or their

orchestration. On August 17, 2000, Rather used the same

phrase when it leaked on the night of Al Gore’s convention

speech that a new grand jury would  investigate Bill Clinton.

Rather suggested a GOP dirty trick: “Timing is everything,”

he began, and now Gore must speak “against the backdrop

of a potentially damaging, carefully orchestrated leak about

President Clinton.” The next night, CBS’s Jim Stewart noted

“a judge appointed by a Democrat,” Jimmy Carter, was

actually the leaker. Rather never apologized for his error. 

    ABC also portrayed the controversy last night as a

“political firestorm between Republicans and Democrats,”

but Pierre Thomas noted what CBS ignored: “some of the

information [removed] was apparently critical of Clinton’s

anti-terror efforts.” ABC’s Nightline, which often spotlights

critics of Bush’s foreign policy, skipped Berger last night. 

    Today on Good Morning America, co-host Charlie

Gibson interviewed George Stephanopoulos, who

predicted “I think this is likely to blow

over.” Gibson did not explain that

George worked for years with Sandy

Berger, or ask him questions based on

that experience. ABC also failed to

produce their consultant Richard

Clarke, who wrote the document at

the center of the probe.

    NBC reporter Pete Williams noted

Berger’s defenses, then balanced

them: “Government officials tell NBC

News that Archives employees say it wasn’t so innocent,

that they noticed documents were missing after day one”

and that the purloined pages suggest the Clinton team “was

not paying enough attention to terrorism.” By contrast,

Today has underlined Berger’s defense with soft interviews

two days in a row. Yesterday, Katie Couric talked to

Berger’s friend David Gergen. Today, Couric interviewed

Berger’s defense lawyer, former Clinton aide Lanny Breuer.

No Berger critics have been interviewed.  

    CNN’s NewsNight also featured Gergen last night, with

his talk of Berger the “hero” of the war on terror. Reporter

Kelli Arena went furthest in describing Archives employee

claims that Berger shoved documents in his socks and

pants. CNN also had a tough Wolf Blitzer Reports interview

with Berger’s lawyer, with Blitzer insisting “Sandy Berger

doesn’t do things inadvertently,” and asking: “How is it

possible that this document so sensitive, which he took

home, took to his office at his home, presumably,

disappeared?” The other networks should ask that, too. 

— Tim Graham and Brent Baker

The last time Dan Rather found a
“carefully orchestrated leak,”
against Clinton and Gore in 2000,
his assertion was anything but
careful. The next night, CBS
reported the leak came from a
judge appointed by Jimmy Carter.


	Page 1

