
L. Brent Bozell III, Publisher; Brent Baker, Rich Noyes, Tim Graham,
Editors; Geoffrey Dickens, Brad Wilmouth, Scott Whitlock, Matthew
Balan, Kyle Drennen, and Justin McCarthy, Media Analysts; Michelle
Humphrey, Research Associate. For the latest media bias, sign up for
daily CyberAlerts at MRC.org or visit our blog at NewsBusters.org.

Media Contact: Colleen O’Boyle (703) 683-5004  � Friday, October 12, 2007  �   Volume 11, No. 11

Media Reality UCheck
A Regular Report on Major News Stories Distorted or Ignored  �  www.mediaresearch.org 

All Nets Celebrate; ABC and NBC Refuse to Mention Factual Errors in Gore’s An Inconvenient Truth

TV Adores Nobel Prize-Winning Gore

T
V viewers woke up Friday to news that former Vice

President Al Gore has won this year’s Nobel Peace

Prize for his crusade against climate change. As has

been the case all year, the broadcast networks made no

mention of anyone who disagrees with Gore’s alarmist

scenario as they applauded the once (and perhaps future)

presidential candidate’s environmental activism.

     In April, an MRC study revealed that the ABC, CBS and

NBC morning shows have been tilted almost completely in

favor of promoting Gore’s “climate crisis” position, with

97% of all global warming stories

excluding contrary viewpoints.

This morning, the coverage was

just as adulatory:

     # ABC’s Good Morning

America began with co-host

Diane Sawyer touting how Gore

was “helping awaken the world to global warming” and

“educating the world.” Reporter Kate Snow enthused on

Gore’s behalf: “It’s been a pretty good year for him. He got

an Oscar for his film, An Inconvenient Truth. He won an

Emmy for his television channel and now, some might say,

the biggest prize of them all: the Nobel Peace Prize.”

     Like her counterparts at CBS and NBC, Snow never

suggested that the Nobel committee might have been

motivated by politics in selecting Gore, whose climate

crusade has little to do with war or peace. But she did point

out a few of those who were pushed aside in favor of Gore,

including Irena Sendler (whom ABC did not identify by

name), a 97-year-old Polish woman who saved an

estimated 2,500 children from the Nazi Holocaust. 

     # On CBS’s The Early Show, co-host Harry Smith was

the most celebratory, replaying the video of how in May he

tried to pin a “Gore 2008” button on the reluctant

candidate. “We tried to pin it on him,” an unembarrassed

Smith recalled this morning, as co-host Hannah Storm

explained, “He wanted no part of that.”

     In a report from London, correspondent Richard Roth

was the only broadcast reporter to mention how Gore’s An

Inconvenient Truth has problems with the truth: “Just this

week, a judge in Britain ruled the film needs a warning

label saying it’s not all fact.” Indeed, apart from that one

sentence, none of Friday’s morning shows challenged any

of Gore’s environmental assertions.

     Later, Smith asked The Politico’s Jim VandeHei whether

Gore might now run. “The inconvenient truth for all the Al

Gore for President dreamers is he doesn’t really want to

run,” VandeHei replied. But VandeHei had nothing but

praise for Gore’s crusade: “He was vindicated....He looks

like a genius when it comes to global warming.”

     # NBC’s Today emphasized

the campaign to draft Gore, with

reporter David Gregory claiming

Gore’s Nobel Prize will “only

add to the hunger for him to get

into the presidential race.” Tim

Russert insisted “Gore seems to

relish the role of prophet much more than presidential

candidate,” although he presented the weird — “very long

shot” — scenario that Gore could be nominated if

“something happened that would incapacitate” a nominee

selected in the primaries.

     At 8am, Today returned with a phone interview with

Jimmy Carter, who was thrilled Gore won: “I think this adds

just another element of luster to his deserved fame.” Noting

that Carter had called Gore “the best qualified person in

America to be President,” co-host Matt Lauer pleaded: “Do

you plan on giving him a call?”

     For its part, CNN’s American Morning did point out the

nine inaccuracies a British judge found in Gore’s Truth, but

correspondent Miles O’Brien stressed how the errors “do

not actually go after the central thesis of the film itself....

There isn’t much debate in the science.” If Gore does run, it

seems he’ll have lots of friends in the media.  —  Rich Noyes

As they have all year, ABC, CBS and NBC
celebrated Al Gore’s alarmist climate
change agenda, and allowed virtually no
criticism of his factually flawed assertions.


	Page 1

